info @ safetycentrum.hu, +36-70-622-6058 / +36-70-61-507-60

Természetesen igen.

De először is fontos tisztázni néhány fogalmat. Rengeteg cégnél van már lehetőség az úgynevezett home office-ra. Ez főleg a munkavállalóknak előnyös, hiszen így heti 1-2 napban elkerülhető az ingázás és rugalmasabban állítható össze egy nap. A munkavédelmi szakma akkor beszél ma home office-ról ha ez a fajta munkavégzés nem több, mint a munkaidő 40%-a, azaz egy átlagos 8 órás állást nézve pontosan maximum 2 nap.

A home office kapcsán jelenleg nincsen semmilyen törvénybe iktatott speciális munkavédelmi előírás vagy elvárás. Ezzel magyarázható az is, hogy jelenleg leginkább csak azoknak a cégnek van külön home office szabályzatuk, akiknek a külföldi anyavállalat miatt kötelező volt azt meghonosítani. Ha a dolgozókat bármilyen baleset éri otthon, akkor a jelenlegi környezetben nincs egy egyértelmű recept arra, hogy ez a home office-ban elszenvedett baleset munkabaleset-e vagy sem. A legtöbbször csak munkavédelmi szakember bevonásával állapítható meg a baleset milyensége.

A home office-hoz képest némileg más a távmunka. Ez a foglalkoztatási forma most kezdett el terjedésnek indulni Magyarországon. Mindkét fél számára kölcsönösen előnyös lehet, hiszen a munkavállaló sokkal szabadabban oszthatja be az idejét és az ingázás miatt akár órákat is spórolhat napi szinten; a munkaadó pedig nagyban tudja csökkenteni a bérelt irodaterület nagyságát és a rezsi költséget. Természetesen ezzel együtt új kihívások jelenhetnek meg, mint például a szoftver ergonómia vagy a csapaton belüli élő kommunikáció csökkenése; de ez önmagában egy külön téma.

Fontos különbség a home office és a távmunka között, hogy a hatályos magyar törvények alapján, amennyiben valaki többet dolgozik távolról, mint a munkaideje 40%-a, akkor azt távmunkának kell tekinteni. És a távolról dolgozás nem csak kifejezetten az otthonunkat jelenti. Ha valaki jobban szeret egy kávéház forgatagában munkálkodni, az is távmunkának számít, hiszen nem a szerződésében megjelölt munkahelyen van.

A távmunkának munkavédelmi specialitásai is vannak, amiket a munkáltatónak és a HR-es kollégáknak mindenképpen jó figyelembe venni. Ha a dolgozót baleset éri a munkaideje alatt, akkor az nagy valószínűséggel munkabalesetnek fog számítani. Ezért teszi egyre több cég azt nagyon bölcsen, hogy kiépít egy komplett folyamatot a távmunka bevezetésére és készít egy kifejezetten távmunka szabályzatot, ami tartalmaz minden lényeges elemet.

A távmunka kiépítés folyamatát érdemes azzal kezdeni, hogy végiggondoljuk kiknek tudjuk ezt az újfajta foglalkoztatási formát engedélyezni. Ezt általában a munkakörhöz és a dolgozók lakhelyéhez kötik. Vannak olyan munkakörök ahol egész egyszerűen kivitelezhető a távmunka pár plusz eszköz beszerzésével (tipikus példa erre egy szoftver fejlesztő vagy egy help deskes). Viszont adódnak olyan feladatok is, amelyeknél fizikai akadályba ütközhet a távmunka megvalósítása (pl. banki ügyfélszolgálatos). Előnyben szokták részesíteni a távoli munkavégzés bevezetésénél azokat a kollégákat, akik messzebbről járnak be, hiszen őnálunk azonnal elérhető egy jelentős idő spórolás.

A következő lépés javasoltan a távmunka helyszínek munkavédelmi felmérése. Ez azt jelenti, hogy ki kell menni a kollégák otthonába és munkavédelmi szempontból meg kell vizsgálni, hogy a munkavégzésre szánt hely valóban megfelelő-e. Egy átlagos otthon szinte biztosan meg fog felelni, de vannak olyan esetek, melyekről nem árt ha tud a munkáltató. Ilyen lehet például ha a többi családtag munkája miatt jelentősebb mennyiségű olaj, gáz, higító, lakk stb. található az épületben (autó szerelő vagy asztalos műhely).

Vagy ha valaki egy kanapén ülve, dohányzó asztalról, laptopon szeretne dolgozni a minimális ergonómiai szabályok betartása nélkül. Az ilyen tényezők generálhatnak olyan hosszú távú problémákat, amelyek miatt jobb már az elején lefektetni egy szabályzatban, hogy távoli munkavégzés esetén a cég mit tekint munkabalesetnek és mit nem.

Ha ezzel is megvagyunk, akkor általában egy pár hetes, pár hónapos teszt időszak szokott következni, amikor egyelőre csak néhány kolléga bevonásával megnézzük az új felállást, amiben szükséges ott módosítunk, és a felelős kollégák bevonásával előkészítjük a kommunikációs kampányokat.

A szabályzat megírásával, valamint a helyszíni szemlék lebonyolításával érdemes munkavédelmi szakembert megbízni, aki az aktuális törvények és a legújabb piaci normák szerint lehet a cég segítségére a teljes folyamat alakításában.

Ha cikkünk felkeltette az érdeklődésedet, akkor keress minket bizalommal, illetve kövess minket Facebook, LinkedIn és Insta oldalunkon.